in ,

Adidas купува правата за трите ленти за 1600 евро и 2 бутилки уиски

Днес трите ленти на Adidas са разпознаваеми в цял свят, брато. Тази комбинация от ивици се превърна в запазена марка на немската спортна компания, но в средата на 20-ти век това съвсем не бе така. А зад историята на брандирането на обувките на фирмата стои интересна история, включваща и алкохол, разбира се.

През 1916 година в центъра на Хелзинки се появява малка работилница Ab Sportartiklar Oy, от която могат да бъдат закупени ски, щеки и друго зимно оборудване. Ниското тегло на спортната екипировка и гъвкавостта й дават на атлетите предимство в турнирите – първо във Финландия, а след това в чужбина. През 1917 г. финландският скиор Хенес Колемайнен печели състезанието в САЩ с този екип.

Търсенето на стоки Ab Sportartiklar Oy нараства бързо. През 20-те години марката променя името си с по-разбираемото Karhu. Във Финландия това означава “мечка” (на първото лого на компанията е изрисувана голяма кафява мечка на ски).

Скоро Karhu набира популярност и на Олимпийските игри. Финландският състезател Пааво Нурми печели девет златни медала на игрите през 1920 г. в Антверпен и 1924 г. в Париж. Освен това на олимпиадата в Лос Анджелис през 1932 г. два златни медала бяха спечелени от служителите на Karhu. През 1952 година успехът за марката е пълен. Финландците доминират на Олимпиадата в Хелзинки (15 златни медала), а скандинавската спортна компания  става известна по целия свят.

През 1936 г. в Берлин се провежда едини от най-известните олимпиади в историята. Нейният главен герой е тъмнокожият спортист Джеси Оуенс, спечелил четири златни медала в надпреварата пред погледа на Адолф Хитлер. Ади Даслер наблюдава състезанията от подиума с гордост: Оуенс спринтира с шпайкове на компанията му Adidas. Проблемът е, че дори някой да спечели състезание с обувките на немската спортна фирма, това оставаше незабелязано. Обувките на Даслер нямаха отличителни визуални характеристики, дори експерти не можеха да разберат от подиума или от снимки, каква марка са те.

И така до деня, в който Даслер посещава фабриката, за да разгледа недовършени обувки. Тогава попада на такива със странични кожени ленти, които са вмъкнати в шпайковете за фиксиране на крака. Но това отваря очите на германския предприемач. Ивиците на обувките са бели и забележими. Той осъзнава, че сега продуктът му ще се вижда от разстояние.

Съществува обаче един проблем – дизайнът с три ленти вече е използван от същата тази Karhu. След успеха на финландците през 1952 г. Даслер кани представители на скандинавците на спортното изложение във Франкфурт. Там им предлага да продадат правата за използване на три кожени ленти. И финландците се съгласяват за нелепа компенсация – две бутилки уиски и еквивалента на 1600 евро.

И днес Karhu съществува, но вече не е така всеизвестна на останалия свят, а техните продукти вече нямат три ленти. Сега те са собственост на Adidas.

Кефи ли те?

BratoTV с ексклузивно интервю с Миа Калифа преди празника на сливата в Троян

Политически коректна диктатура на Оскарите