Не ставаш за треньор, ако не си актьор

Не ставаш за треньор, ако не си актьор

guardiola_gives_kimmich_intense_lesson_right_after_match__2015_16_bundesliga_highlights_640_ori_crop_master__0x0_640x360

Във футбола вече не е достатъчно просто да си добър треньор. Сега модерно е самоизтъкването. Затова и най-актуалният треньор на сцената на Бундеслигата в момента е Пеп Гуардиола от Байерн. А тези от колегите му, които го раздават прекалено кротко, имат сериозни трудности с намирането на работа.

Сцената се разиграва след мача на Байерн срещу Борусия в Дортмунд (0:0). Пеп Гуардиола влиза в действие. Тича по терена, вика и жестикулира по адрес на младия Йошуа Кимих. След това изведнъж си сложи ръцете на раменете му като любовник и докосна челото му със своето. После го целуна. Ето това е театър на открито. „Пеп Гуардиола е най-големият актьор сред треньорите на сцената на Бундеслигата – признава Херман Тройш, бивш немски актьор, режисьор и мениджър на големите немски сцени. – Гуардиола няма как да не е знаел, че в този момент камерите работят. И сигурно в този момент се е опитвал да покаже, че като треньор се грижи за играчите си. И ги обича. Това се вижда покрай докосването на главите. Но в същото време показва и че държи под контрол футболистите, както и играта. Той контролира всичко!“

maxresdefault

Йенс Келер за последно беше спряган за треньор на Айнтрахт. Беше готов да се захване с работата. Още като играч той изкара добър период във Франкфурт. И влезе с отбора в Бундеслигата. Беше най-добрият и го направиха капитан. Феновете го харесваха. След това той започна работа в школата на Шалке. Когато го повикаха да поеме първия отбор на Кралскосините, той водеше юношите младша възраст, сред които бяха вече стигналият до националния отбор Лирой Сане и още четирима играчи, които вече са в първия отбор. Келер пое Шалке на седмо място и два пъти поред класира отбора в Шампионската лига. Там отпадна и двата пъти на 1/8-финалите от Реал М през 2013 и 2014 г. А сега отборът може само да си мечтае за голямата цена на Шампионската лига и мачове с Реал М. Това значи, че Келер е показал повече от други треньори, които си намериха работа в Бундеслигата след уволнението му през октомври 2014 г.

„Треньорът трябва да се оценява на първо място според работата му“, казва Келер. Казва го, макар да знае, че не винаги е така.

Всички, които са наясно с бранша, знаят, че треньорите не се оценяват според работата им
В Айнтрахт например предпочетоха да се доверят в битката за изпадане на новака в Бундеслигата Нико Ковач, който никога досега не беше тренирал професионалисти, а на това отгоре в щаба му влезе и брат му Роберт.

Има много причини, поради които разни сделки във футбола пропадат. Понякога е заради стари сметки. Понякога всичко зависи от контактите на агенти, които вече имат бизнес с дадени клубове. Келер например носи със себе си имиджа, който му беше даден в Шалке. Въпреки че под негово ръководство отборът играеше успешно, той носи баласта като „лице на кризата“. Освен това има много снимки, на които гледа наплашено, рядко е открит и приятелски настроен, а в разговори изглежда съвсем нормален. Не трябва да забравяме и името му – Келер (б.р., на български – мазе). Именно под неговото ръководство обаче Шалке вкарваше повече голове, в сравнение с всяко от последните десетилетия, изигра и най-добрия пролетен полусезон в историята си. А младоци като Макс Майер, Колашинац, Горецка и Айхан се превърнаха в титуляри в състав, който играеше в Шампионската лига. Това са фактите. Те са валутата на футбола.

Всъщност би трябвало да се запитаме какво щеше да постигне Келер, ако от Шалке бяха останали зад него и ако напрежението не беше толкова голямо? В крайна сметка обаче се образува една друга картина. Картина, която няма нищо общо със способностите на Келер като треньор. Според него, защото ме го бива в правенето на заглавия. А освен това, защото не правеше шоу и не играеше театър. „Всичко това няма нищо общо с показаното от мен“, категоричен е той. И така постави въпроса до колко са се променили критериите за наемане на треньор? Дали още е възможно да получиш работа в шоубизнес като футбола без самоизтъкване? И дали тихият и специален начин на действие на треньори като Юп Хайнкес и Отмар Хитцфелд изобщо би бил възможна концепция в по-дългосрочен план?

Един треньор, без съмнение, трябва да може да се оправя с медиите, убеден е Келер. Той обаче е категоричен, че треньорството се е изменило много.
При обучението на треньорите трябва да се предлагат и часове по актьорско майсторство
За мен много неща са инсценировка. Ясно е, че някои стават емоционални. Но не трябва да се правиш на клоун нагоре и надолу по тъчлинията. И да крещиш като луд. Целта е да се харесаш на фенове и медии. Това е актьорство!“

Херман Тройш е наясно с актьорите, фен е на Айнтрахт. Някои треньори станаха големи артисти. Години следи футбола през погледа на театъра. „Медиите бяха тези, които преди години издигнаха треньорите, преди феновете да почнат да ги считат за звезди – убеден е Тройш. – Някои треньори станаха големи актьори. Знаят много добре кога светва червената светлина. Когато се вгледаш внимателно в кадрите, се вижда кои треньори правят жестове, които не биха направили, ако камерите не са включени.“

Guardiola_training_FCB

Какъв театър само! А Пеп Гуардиола е най-големият талант на сцената на Бундеслигата с разлика пред останалите. И спокойно би могъл да бъде и истински актьор. „Пеп е грандиозен актьор – категоричен е Тройш. – При него за първи път ми направи впечатление, че се справя на супер театрално ниво в рамките на 90 мин и използва най-различни жестове. Промените са екстремни, сякаш обмисля какво още може да покаже според настройката си. Но дали наистина е така? Ако го попитаме, няма да каже. Кой би се издал?“
Едно време в договорите на актьорите е имало специфични професионални наименования. Едни са били „римски любовници“, други – „римски герои“. Гуардиола си изглежда като любовник. Бившият треньор на Борусия Д Юрген Клоп е по-скоро „пруски герой“. А националният селекционер на Германия Йоахим Льов, който беше с изцяло подгизнала риза на мача със САЩ на Мондиал 2014 и мократа коса му влизаше право в очите, изглеждаше като представител на вълната „млади и сантиментални“.

Тук на дневен ред няма как да не излезе и въпросът какво превръща Гуардиола в любовник на тъча? „Той има много нежни движения – твърди Тройш. – А в историите за немските герои чуждоземците са по-агресивни и понякога злонамерени.“ Иначе и Клоп е добър актьор, но не е от класата на Гуардиола
Действащият мениджър на Ливърпул обаче е по-скоро „разказвач, който умее да контролира хората“. А Льов? „Младите и сантиментални винаги имат тъжни лица – казва Тройш. – Но пък сцените с тях са много големи и страстни. Иначе най-интересното при Льов е фактът, че не допуска влиянието на емоции.“
Ако се върнем към Йенс Келер, той принадлежи към треньорите без театрални заложби и гръб от медиите.

След като беше взел 4 т. от два мача на старта на пролетния полусезон, той вече беше под напрежение и го критикуваха мощно. „Треньорите трябва да се оправя с медиите и суетата, но въпреки това да си остават верни – категоричен е Келер. – Феновете ме приеха накрая.“ Когато сега преговаря с клубове в търсене на нова работа, той често чува: „Йенс, ти си много по-различен от това, което мислехме“. Тогава Келер трябва да отговаря: „Картината за мен я създадоха други. Аз просто искам да покажа какъв съм. Но определено не съм актьор. И това е нещо добро!“ Всъщност Келер иска пак да се докаже какъв треньор е. Стига да получи шанс…

Автор: Михаел Хорени