Яж броколи, малини и чесън, за да не умреш в адски мъки

Яж броколи, малини и чесън, за да не умреш в адски мъки

Яж броколи, малини и чесън, за да не умреш в адски мъки
Яж броколи, малини и чесън, за да не умреш в адски мъки

Понеже ни се живее дълго, брато, все по-често започнахме да се взираме в чинията пред нас и най-вече в това, което е в нея. Верно, друго си е мезе с кълка, обаче нездравословният начин на живот може да ни вкара за отрицателно време в гроба. Ей, как ни се прияде млечница… Както и да е. Искаме да живеем дълго, да цъкаме FIFA и да плющим жената всяка вечер. Не ни се умира и от някаква тъпа болест. Най-гадно е да умреш от рак, брато. Лежиш, мъчиш се, мъчиш и хората около теб, те искат да умреш по-бързо, но не ти го казват, абе гадна работа. Именно заради това ще ти покажем какво да хапваш. Има храни, които борят рака, така че чети внимателно. По-добре да ни блъсне жигула, отколкото да мрем от рак, нали? Еми, по-добре е к’во?

Значи, гледай сега. Медицината е категорична, че трябва да ограничаваме преработените меса, солените продукти, сладкишите с бяла захар, огромните порции червено месо. Те ти ебават майката бавно и безславно. Вместо това се препоръчват да пълним 3/4 от чинията си със зеленчуци, плодове, зърнени и бобови храни. Нема мръвки ми!

Забрави за тях, иначе ще умреш в адски мъки

Пълният преглед на хиляди изследвания върху диетата, физическата активност и теглото, анализирани от Световния фонд за изучаването на рака и Американския институт за изследване на рака, съкратено МАЙНИ ГЪЗИНИ, дава основание учените да препоръчват предимно неща, които можем да наберем в зеленчуковата и овощната градина. На втора линия са пълнозърнестите храни и чак след това – риба или „постно“ месо. Световните класации с конкретни зеленчуци обикновено започват с броколи. А на плодовете – с малини, къпини, боровинки.

Ти, брато, сигурно ще контрираш с въпроса: „Ами чесъна на баба“? Прав си, ама не се прави на оборотен, а чети и не питай. Серните съединения на чесъна, излъчващи миризмата, може да попречат за образуването на канцерогенни вещества в тялото. Действат по две линии – ускоряват възстановяването на изправността на ДНК матрицата в клетките и подпомагат унищожаването на дефектни клетки със заложби да се изродят в ракови. Смята се, че е особено силен в профилактиката на рака на дебелото черво. Но има още десетки ползи – от засилване на имунната система до потеницала да побеждава бактерии, включително хеликобактер пилори – виновника за някои язви и рак на стомаха.

Броколите – една от най-ценните храни

За най-голям ефект скилидките трябва да се смачкат или нарежат на ситно и да престоят 15 мин. Това активира ензимите и съдържащите сяра съединения, които изпълняват основната роля срещу туморите. Има изследвания, които откриват подобен, но по-скромен ефект от лука и праза. Броколите и близките кръстоцветни зеленчуци като бяло и червено зеле, къдраво зеле, карфиол, съдържат други силни бойци срещу рака – фитохимикалите глюкозинолати. Прочети го това, като си пил от на деда си ракията.

Доматите и останалите съдържащи ликопен зеленчуци и плодове имат потенциал за предотвратяване или намаляване на риска от рак на простатата, на гърдата, на дебелото черво, на белия дроб. Над 70 различни изследвания убеждават в превантивните ефекти на доматите.

На друго основание между суперхраните срещу рак се нарежда авокадото – плодът, който на вкус определяме като зеленчук. Той е фаворит на онколозите заради уникалните си мононенаситени полезни мазнини, които са като защитна капсула за всички органи. Но се радва и на любовта на кардиолозите – увеличава добрия холестерол, намалява лошия и така предпазва стените на артериите от втвърдяване или образуване на плаки и в крайна сметка намалява риска от инсулт и инфаркт. По сходни причини в номинациите редовно присъстват суровите орехи и другите ядки, както и мазните риби като сьомга, тон, скумрия. Шаран на скара не!

Яж малини, брато

Благодарение на ярките си цветове плодове като малините, боровинките и къпините, които по подражание на жаргон и у нас вече наричат бърита, съдържат екстремни количества фитохимикали, които засилват имунитета и го дигаш от раз. Без последното.

Това автоматически означава, че са в състояние реално да намаляват вероятността за рак – той се появява, когато стражите на организма в лицето на имунните клетки не успеят да унищожат или ремонтират клетки, които може да се изродят в туморни. Парадоксалното е, че по друг механизъм пречат на тялото да развива свръхбдителност и бурна реакция на определени вещества, с други думи – алергия. И не на последно място фитохимикалите на бъритата пазят сърдечносъдовата система от патологични промени, намаляват риска от диабет тип 2 и болестта на Алцхаймер.

Джинджифилец

Специално място има превзелият интереса и на българина джинджифил. Както и не толкова популярните в ролята на антиракови средства от трапезата куркума и зелен чай. Антиоксидантите им възпрепятстват окислителните реакции и образуването на протеини, които провокират възпалителни процеси в клетките. Дори в малки количества тези вещества пречат на рисковите промени в ДНК – виновници за израждане на клетките. Разбра ли? Сега дай тенджерата с кюфтетата на кучето Джеки да я изяде, а ти отивай до магазина да пазаруваш. Бахти, к’ви сме ти полезни значи…