Американец нагледно демонстрира какви са особеностите на т.нар. junk food, след като показа сандвич от МакДоналдс, който закупил преди цели 14 години. Без особена изненада установяваме, че хамбургерът изглежда практически така, както е бил в деня, в който го е закупил той, пише британският в. “Телеграф”.
Първоначално Дейвид Уипъл от щата Юта възнамерявал да пази сандвича само два месеца, за да покаже на приятелите си как наблъсканите в него консерванти ще съхранят оригиналния му вид.
След като обаче случайно го забравил в джоба на една от дрехите си, където хамбургерът престоял две години, Уипъл решил, че ще го запази дори повече, за да разбере докога ще продължи да изглежда нормално.
“Не беше нарочно”, обяснява американецът. “Показвах на едни хора как функционират ензимите и си помислих, че с този хамбургер ще мога да онагледя примера. След това обаче просто забравих за него”.
“Жена ми го откри две години по-късно и първоначално не можех да повярвам, че все още изглежда нормално”.
Дейвид Уипъл решил да пусне сандвича за продажба в eBay, но въпреки че някои от офертите достигнали до 2 000 долара, в крайна сметка той се отказал. Новото му желание е да запази хамбургера за образователни цели.
“Вече го показвам на внуците си, за да не ходят да се хранят в МакДоналдс”, шегува се той.
Преди известно време немският журналист Ерик Шлосер направи разследване на транснационалната компания МакДоналдс; той научи откъде идва месото и престана да яде говежда кайма, отговори на въпроса защо са толкова вкусни пържените картофи и каква е истинската цена на хамбургера; журналистът успя дори да надникне в кухнята на тези заведения за бързо хранене и остана шокиран. Многогодишната си работа Шлосер обобщи в книгата “Нация на фаст-фуда”.
Ето някои факти, извадени от книгата:
1. Средният американец изяжда средно три хамбургера и четири порции картофи седмично.
2. В заведенията на компанията има постоянно текучество на кадри, което стига до 400%. Обикновеният работник напуска след четири месеца. Сред работниците има много тийнейджъри от бедни семейства и имигранти, особено от Латинска Америка, които знаят на английски само имената в менюто.
3.Младежите, които работят в закусвалните, обичат да се шегуват. Във Лос Анджелес видеоматериали показват как тийнейджъри кихат над храната или плюят в нея, бъркат в нея и си ближат пръстите, бъркат в носа си, загасят цигари в продуктите, изпускат ги на пода. През май 2000 г. трима младежи в Ню Йорк бяха арестувани за това, че около осем месеца плюели и пикаели в ястията.
4. В миксерите е пълно с хлебарки, а мишките пълзят по нощите по оставените навън за размразяване хамбургери… Известно е, че много работници в закусвалните не ядат в тях.
5. През 1970 г. американците са харчили за храна 6 милиарда долара годишно, през 2001 г. – 110 милиарда… Тази сума надхвърля вложенията за висше образование, компютри и автомобили.
6. За МакДоналдс се отглежда специална порода петли с огромни гърди – “Мистър МД”. От бялото месо се приготвя специално ястие (досетете се какви химикали и лекарства са използвани, за да натрупат петлите тази маса).
7. Пържените картофи харесват на всички. Десетки години в МакДоналд за пържене използвали смес от 7% памучно масло и 93% говежда мазнина. През 1990 г. потребителите се опълчиха срещу холестерола и в закусвалните минаха на 100% растителни мазнини. Но се наложи вкусът на пържените картофи да се запази. За целта днес се използват “натурални ароматизатори”…
8. Вкусът на пържените картофи и хамбургерите се създават в огромни химически заводи в Ню Джърси, т.е. тези храни са продукт на технологиите в хранителната промишленост и генното инженерство.
9. Фермерите хранят кравите с трева. Но онези, които трябва да бъдат умъртвени за месомелачката на заведенията фаст-фуд, три месеца преди смъртта на огромни стада се вкарват на специални площадки, където ги хранят със зърно и анаболи.
До 1997 г., когато пламна епидемията “луда крава”, 75% от американските животни се хранели с остатъци от овце, крави и дори кучета и котки от приюти за животни. Само през 1994 г. кравите в САЩ изяли 3 милиона фунта пилешки тор. След 1997 г. към менюто на кравите добавили още остатъци от прасета, коне и пилета заедно със стърготините от курниците.
10. Затлъстяването е втората причина за смъртността в САЩ след пушенето. Всяко година от него умират около 28 хиляди души (но това е стара статистика, днес смъртността в Щатите от затлъстяването е в пъти по-висока). Два пъти се е увеличило затлъстяването сред англичаните, които най-силно от европейците обичат фаст-фуда.