От Обединеното кралство напоследък излизат всякакви изненади, брато. Не са само решението на населението да напусне Европейския съюз, нито футболният провал на националния отбор срещу Исландия на Евро 2016. Виж как британците си представят автомобилите на бъдещето!
- Виж и това, брато: До 5 години се появява първото автономно BMW
Двете емблематични за страната марки Rolls-Royce и MINI извадиха по един смел, радикален и визионерски модел по случай 100-годишния юбилей на концерна майка BMW Group. Това са коли, каквито дизайнерите виждат в най-смелите си сънища, а обикновените потребители ги гледат и се чудят дали са космически кораби, или наистина представляват средства за придвижване.
Двата концепта Rolls-Royce Vision Next 100 и MINI Vision Next 100 (виж карето) са много различни, но имат нещо общо – показват идеите на автомобилните конструктори за следващите 100 години. Някои неща обаче никога няма да се променят като това, че щом някой използва Rolls-Royce, значи иска да бъде забелязан.
Така повелява традицията в цялата история на компанията, която за първи път създава изцяло визионерски автомобил. Рекордните пазарни резултати на Rolls-Royce в последните години чертаят перспективи за светло бъдеще, в което “високите изисквания на клиентите ще бъдат удовлетворени чрез изискана комбинация технология, дизайн и характерната за марката перфектна изработка”, по думите на шефа на фирмата Торстен Мюлер-Отвос.
И ето какво са изобретили конструкторите. Концептът Rolls-Royce Vision Next 100 наподобява катамаран – кораб с два успоредни корпуса, в които са скрити колелата. Техническата база е напредничава платформа с олекотена конструкция и мощна електрическа задвижваща система. Характерът на автомобила и оборудването могат да бъдат адаптирани към индивидуалните желания на купувача – от дължината на междуосието до формата на каросерията.
Безбройните възможности дават шанс всеки екземпляр да бъде уникат – такъв, какъвто го иска клиента, без съществуващите в момента ограничения на размери, форми и др. Тъй като Rolls-Royce винаги е бил символ на разкош, собствениците получават максимална свобода за индивидуална интерпретация на лукса и да превърне интериора в свое лично пространство. Чрез висококачествени, устойчиви и автентични материали, дискретно използване на светлината и категорични линии се създава оазис на спокойствието и лекотата – идеална обстановка за релакс по време на пътуване.
Акцентите в концептуалния модел са филигранното гладко дърво Makassar, подовият килим от ръчно тъкана коприна, тапицерията от изключително мек копринен плат. Тъй като автомобилът е проектиран да се движи автономно, специално оформеното място за водача става излишно. Ще трябва да свикваме с това и с новото оформление на кокпита без волан и уреди за управление. Но пък пътниците получават най-добрата гледка благодарение на големия панорамен прозорец. В неговия център е инсталиран аналогов часовник в ретро стил, който да напомня, че най-големият лукс в бъдещето ще бъде времето. А Rolls-Royce дава възможност да бъде спечелено доста свободно време, тъй като поема много от сегашните задължения на водача.
Модерната електроника изпълнява все повече функции и става все по-умна. Появява се понятието “виртуална интелигентност”, олицетворена от емблемата на марката – статуетката “Духът на екстаза”, която краси не само осветената решетка, но и големия прозрачен OLED дисплей на таблото. Колкото по-дълго се използва автомобилът, толкова повече знания трупа той за предпочитанията и нуждите на пътниците – предпочитани ресторанти, маршрути и т.н. Чрез гласови команди пасажерите могат да комуникират със софтуера и да заявяват индивидуално желанията си.
Всичко изглежда твърде напредничаво, както и елиминирането на традиционния 12-цилиндров двигател за сметка на модерните електрически задвижващи системи. От доброто старо време остава непреходната естетика на външния дизайн с дълъг преден капак и монументална радиаторна решетка. Заемането на местата е все така удобно, тъй като заедно с вратата се отваря и покривът и пътниците могат да се качат и слязат изправени по червения килим, който светлинно се прожектира пред тях.
При лошо време (каквото във Великобритания ще има и през следващите 100 години) пасажерите ще намерят задължителните чадъри в отворите на вратите. Нова е обаче концепцията за багажника, защото създадените по поръчка чанти и куфари се транспортират в специално отделение отстрани между предното колело и вратата. Това е поредната, но едва ли ще бъде последната изненада, която ни поднасят англичаните.