in ,

Марк Уебър: Ако бях по-млад, с Фетел щяхме да взривим бокса

Mark_Webber_2007_Britain_2

В неделя Марк Уебър сложи край на 12-годишното си пътешествие във Формула 1. Оценява високо това, което му се е случило през това време. „Мога да кажа, че получих добри карти. Пък и никога не съм си представял, че ще съм тук толкова дълго време”, признава 36-годишният австралиец.

Той е имал своите лоши дни, когато е карал слаби коли, а и сега, след като развали отношенията със съотборника си Себастиан Фетел. Фетел, който спечели четвъртата си поредна световна титла и сякаш вече се състезава с историята на Формула 1, а не с другите пилоти на пистата. За Уебър младият германец е ангел в болид, но същевременно и дявол под прикритие. Отсъствието на Уебър от шумните празненства по случай поредните успехи на Фетел се набиваше на очи.

„Това си беше негова работа. На мен ми стига това, което аз правя”, казва австралиецът. Фетел не трябва да очаква коледна картичка от бившия си съотборник. Разривът между тях стигна върха си тази пролет в Малайзия, когато Фетел пренебрегна отборните заповеди и отне победата под носа на Уебър. Австралиецът беше безпомощен, тъй като беше намалил режима на работа на двигателя си точно както го бяха посъветвали от бокса. Оттам започна победният марш на Фетел към поредната титла, който беше ознаменуван и с доста освирквания на почетните стълбички в различни страни. Според Уебър отношението към съотборника му не се дължи на непрестанните му победи.

– Не мисля, че го освиркват, защото е победител. Хората обичат победителите, Юсейн Болт побеждава във всяко състезание, но никой не го освирква. Интересно е как публиката определя отношението си към различни събития – казва Уебър. Той твърди, че не би приел подобна победа, каквато спечели Фетел в онзи случай на „Сепанг”. – Нали после трябва да можеш да се погледнеш в огледалото. Да, явно в определени ситуации трябва да си безмилостен. Не можеш да си малко сладко плюшено мече и да те подхвърлят насам-натам. Но аз съм щастлив от нещата, които направих по време на кариерата си. Две-три седмици след Малайзия ситуацията беше много тежка и за двама ни. Мисля, че първоначалната му реакция след финала беше правилна, той също беше шокиран от това, което е направил. По-късно в Китай обаче вече беше станал съвсем друг и обясняваше, че не съжалява за нищо.

Mark-Webber-Outdoor-HD

Уебър обаче твърди, че и на него му е станало неудобно да седи на подиума и да слуша как освиркват съотборника му. „Особено кофти е да слушаш как бучат по време на националните химни”, признава Марк. Той планира да направи прощално парти в централата на Ред Бул в Милтън Кийнс, на което да благодари на тима за всичко, което са направили заедно. Ще покани и Фетел.

– Всъщност той е великолепен пилот и много труден съперник. Мисля си, че без проблем ще изравни седемте титли на Михаел Шумахер – казва Уебър, но добавя, че успехите на Фетел са колкото негови, толкова и на дизайнера на колата Ейдриън Нюи. – Себ спечели много състезания, когато болидът беше отличен, но направи същото и когато нещата не вървяха толкова добре. Той е като Ален Прост, но също и много добър в квалификациите. Впечатляващ е, направо не прави грешки. Не е само колата. За мен беше голяма работа да деля един бокс с него. Е, и аз бих искал да съм с няколко години по-млад и да имам условия подобни на неговите. В такъв случай вероятно боксът щеше да експлодира.

2013-11-17T211213Z_1462353350_TB3E9BH1MW23H_RTRMADP_3_MOTOR-RACING-PRIXМарк вече е аут от възела за титлата, но другите остават. Австралиецът признава, че е очаквал по-силно представяне от Люис Хамилтън в последните години. Британецът загуби титлата с 1 точка в бляскавия си дебютен сезон, а след това я спечели. В следващите години обаче Фетел подобри рекордите му за най-млад пилот, спечелил състезание и титла, докато Люис се мъчеше.
– Едва ли през 2009 г. много хора биха се обзаложили, че Люис ще започне сезон 2014 като еднократен шампион. Той има проблеми с гумите на „Пирели” също като мен. Това не трябва да е извинение, а обяснение. Една от силните ми страни са бързите завои, а навремето изпреварих Алонсо с 320 км/ч на „Червената вода” на „Спа”. Себ пък е майстор на бавните завои и затова сегашните гуми работят идеално за него. За съперниците му е лоша новина, че „Пирели” остава доставчик и занапред. Пък и ми се струва, че Люис трябва да си върне глада за успехи. В началото той отчаяно искаше да се докаже, но вече го направи. Не знам сега какво иска.

За разлика от Хамилтън, чийто личен живот е на показ, Уебър и Фетел не дават да се шуми около тях. Австралиецът живее с дългогодишната си приятелка Ейми Нийл, англичанка, която е и негов мениджър.
– Едно време се шегувахме, че Фетел го вадят от шкафа в четвъртък вечерта и го прибират обратно там в неделя – смее се Марк. – Люис е различен. Важно е да намери баланс и тогава би могъл да се бори за титлата. Всичко за него се разви много бързо. Сега вече има частен самолет, живее му се. Но в крайна сметка всичко се свежда до здравата работа с отбора, ученето на всички писти и на възможностите на колата.

Съдбата на Марк се различава доста от тази на Хамилтън. Началото на кариерата му не е толкова гладко – помощ от 50 000 паунда от ръгбиста Дейвид Кампезе, стар приятел на баща му, спасява кариерата му през 1997 г. и той остава на пистата. Историята му във Формула 1 започва с договор за три състезания с Минарди – най-слабия отбор по това време. Напуска спорта като пилот на най-силния – Ред Бул. При дебюта си пред родна публика в Австралия завършва пети и спасява финансово Минарди. Като местно момче го канят на подиума до победителя Михаел Шумахер.

mark_webber_5

В средата на сезона го взимат в тима на Ягуар, който впоследствие е продаде на Ред Бул. Сър Франк Уилямс вижда в него новия Алан Джоунс – австралиеца, който никога не се отказва и носи първата титла на Уилямс през 1980 г. В тези дни Уебър лети с EasyJet, нещо нечувано за пилот от Формула 1.

„Никога не съм се приемал за звезда. Какво е да си звезда? Ким Кардашиян? Оставете ме на мира! Всичко, което правя, е да карам кола на максимум”.

Двата сезона в Уилямс се оказват неочаквано тежки и Марк с удоволствие приема офертата на новия отбор Ред Бул през 2007 г. Удря джакпота. Почти. Впоследствие милиардерът Дитрих Матешиц изгради отбора около Фетел, който напълно се отблагодари за доверието. Уебър обаче беше стълбът в началото, а освен това остана лоялен на тима до края.

– Много хора се чудят защо останах в Ред Бул след доста от нещата, които се случиха. Истината е, че Дитрих беше невероятно добър с мен. Той се интересуваше какво се случва с мен, когато лежах със счупен крак в болницата, натъпкан с упойки. Никога няма да го забравя – казва Уебър.
Звездният момент на Марк е през 2009 г. в Германия. Тогава печели първата си победа след 130 старта във Формула 1. Никой друг пилот не е чакал толкова.

– Беше велико. За мене беше много важно да докажа, че не съм случаен – спомня си Марк. Той печели общо 9 победи, две в Монако и две във Великобритания. – Ще ми липсват колите, както и приятели като Бътън.
Ще му липсват и заяжданията с пилотите, които го засичат на пистата. След подобни случаи е разменял остри реплики с Пастор Малдонадо, Ромен Грожан и Кими Райконен.

– Казах на Кими, че сигурно е пиел водка и не е гледал пътя. Той ми отговори нещо в същия дух – спомня си Марк. Имал е подобни разговори и с Фетел, но просто Марк е миналото, а Себ бъдещето. От следващата година Уебър ще е част от програмата на Порше за сериите „Льо Ман”.
– Нищо не е вечно, пък и срокът за оплаквания изтече вчера – смее се той.

„Дейли Мейл”

Кефи ли те?

Американци се опитват да обозначат държавите на картата на Европа

Факти, които не знаеш за филма “Роки” (СНИМКИ)