Около Франция със 7000 калории на ден или какво е менюто на колоездаичите


Три седмици, 21 етапа, 3535 км… 198 колоездачи работят по близо 6 часа на ден и изразходват общо 25 милиона калории, за да стигнат до финала. Това е колкото физическо, толкова и хранително предизвикателство. По време на най-тежките отсечки състезателите консумират по 7000 калории на ден – над два пъти повече от нормален мъж. Затова калкулацията и дозирането на храната са поне толкова важни, колкото и стратегията на пътя.

Закуска

Първото ядене за деня трябва да осигури на колоездача бързо разграждащи се въглехидрати. Основните източници са хляб, зърнени храни, ориз. Добавя се и известна доза протеини чрез яйца. Целта е състезателят да застане на старт с максимално количество гликоген, т. е. пълен енергиен резервоар.

Преди старта

Загрявката започва половин-един час преди началото на състезателния ден. Колоездачите въртят на място, за да активират мускулатурата, но това също води до изразходване на енергия. Непосредствено преди старта се приемат 500-1000 мл течности, богати на електролити – обикновено натрий, който помага на организма да усвоява още вода в следващите часове.

За самото начало също има специално гориво – около 15 минути преди старта се приемат 25-30 грама въглехидрати, за да попълнят енергийния запас. Обикновено се използват оризови бисквити, които бързо и лесно се обработват от организма.

На седлото

Храненето по време на каране е усъвършенствано с годините и вече е истинска наука. Времената, когато най-добрите колоездачи са се подкрепяли с вафла и кола кола, отдавна са в миналото. Сега въглехидратите се приемат по часовник – по 60 грама на час в равнинните етапи и до 90 грама по изкачванията. Тук най-удобни са енергийните барове и гелове. Причината е, че по време на тежката работа на организма много голяма част от кръвта е заета с преноса на кислород към мускулите и това намалява възможностите на организма за усвояване на нови енергийни източници.

По време на състезание се приемат и големи количества вода. Препоръчителната доза е половин литър на час, но много от колоездачите предпочитат да пият до насита, за да издържат на лъчите на юлското слънце във Франция. Треньорите не ги спират, тъй като евентуална дехидратация може да блокира организма на колоездача.

Сред малкото разрешени стимуланти е кофеинът и състезателите го използват, за да се преборят с умората. Приема се под формата на хапчета, обикновено 30 минути преди тежко изкачване или в последния час на състезанието.

След финала

Основната цел е организмът да бъде възстановен възможно най-бързо. Непосредствено след финала тялото на колоездача в най-голяма степен е готово да обработва хранителни вещества. Използват се специални смеси от протеини, въглехидрати, електролити и минерали, които трябва да дадат бърз старт на процеса на възстановяване на енергийните запаси и баланса от течности. Изчислено е, че по време на гранд тур един колоездач приема близо 26 кг протеини.

Около час след финала следва бързо хапване в отборния автобус, обикновено приготвено от треньора. То не е кой знае какво постижение на кулинарното изкуство, но не това е целта му. Важното е да съдържа 50% въглехидрати, източник на протеини и някаква салата.

Вечеря

След прибирането в хотела състезателите вече имат възможност да се хранят на маса, при това с произведението на главния готвач на отбора. Става въпрос за сериозна вечеря – от три или четири ястия, като обикновено основното е пилешко, комбинирано със салата и оризов пудинг.

Непосредствено преди лягане колоездачите получават и последния си протеинов шейк за деня – казеин, който се разгражда бавно по време на сън.

Основното е дозата

Колоездачите изразходват толкова много енергия, че организмът им на практика може да преработи всичко. Но когато целта е максимална ефективност, изборът не е чак толкова голям. Забранени са тези храни, които издуват стомаха, но още по-важни са количествата. Големите порции месо и дори пасти може да затормозят храносмилането и да оставят състезателя „без гориво“ насред важен момент от етапа. Затова и хранителният план многократно се отработва в подготвителния период преди състезанието.

Трябва да знаеш колко точно въглехидрати можеш да приемаш по време на състезание – твърди австрийската специалистка Юдит Хаудум, която се грижи за храненето на отбора на ВМС. – Ако поемеш по-голямо количество от необходимото, може да повърнеш.“

Тя признава, че предпочита да дава мед на колоездачите, вместо традиционната паста.

Иначе трябва да изяждат по 10 чинии на вечеря – смята тя. – Може да имаш най-добрия велосипед или отлични масажисти, но ако тялото ти не е правилно заредено с енергия, няма как да спечелиш.“

Източник: в-к “Труд”